Skip to main content

Naast online winkelen blijft de stenen winkel geliefd

44 procent van de Belgische consumenten denkt dit jaar meer geld uit te geven online. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Belgische consumenten ondervraagd zijn. Dit percentage ligt ongeveer op hetzelfde niveau als 2023 (45%). Dat men verwacht meer geld te spenderen bij webshops is wellicht toe te schrijven aan de positieve verwachtingen die Belgen hebben voor de economie. 30 procent denkt dat die het beter zal doen dan vorig jaar en 29 procent verwacht dat de economische situatie stabiel zal blijven. 

Zowel online als fysiek winkelen

Nu is het niet zo dat de Belgische consument alleen nog maar online aankoopt. Bijna een kwart van de Belgische consumenten (24%) zegt namelijk even graag in de fysieke winkel als in een webshop te winkelen. Van de overige consumenten zegt 38 procent (veel) liever online te shoppen, terwijl 30 procent juist de voorkeur geeft aan de stenen winkel. De fysieke winkel blijft dus in trek. 

In het nieuwe jaar weinig veranderingen in voorkeur

Dit jaar zal die verdeling er naar alle waarschijnlijkheid niet heel anders uit gaan zien. De helft van de consumenten (49%) verwacht namelijk geen verandering in hun voorkeur om fysiek dan wel online te winkelen. 28 procent denkt de komende twaalf maanden vaker online te gaan winkelen dan zij nu doen, twintig procent zegt dit juist over fysiek winkelen. 

Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Bovenstaande cijfers laten het belang van een omnichannel strategie zien, wanneer je als retailer elke potentiële consument wil bereiken. Er zijn nog altijd producten die men liever fysiek koopt of juist liever online en dat gaat de komende jaren ook echt niet veranderen. Wanneer je als retailer inzet op een omnichannel strategie, is het wel cruciaal dat je fysieke en online verkooppunten een verlenging zijn van elkaar. Vanzelfsprekend gaat dit om merkidentiteit en de totale klantbeleving, waarbij klanten hetzelfde kwaliteitsniveau zowel online als in de fysieke winkel ervaren. Dat geldt ook voor software. Bijvoorbeeld voor voorraadbeheer: je wil niet dat er online staat dat het product is uitverkocht, terwijl je in de winkel nog vijftien items hebt. Of dat de omzet van beide verkooppunten niet in hetzelfde systeem komt te staan. Investeer dus in software die gebouwd is voor een strategie als deze, zodat je één business blijft runnen en het niet voelt alsof online en offline twee aparte zijn.”

EFI

Author EFI

More posts by EFI