Skip to main content

Bent u op zoek naar een kerstcadeau voor uzelf of voor een financiële professional? Vraagt u zich af welke goede voornemens u als bankier in 2025 moet aannemen? Waarom kiest u niet voor het ogen openende Prenez votre argent en main, het nieuwe boek van Matthias Baccino, European Markets Lead bij Trade Republic?

Hoewel het vooral gericht is op mensen die geen financiële kennis hebben, of zelfs een ingewikkelde relatie met geld, kan dit educatieve boek (gepubliceerd in november 2024 door Michel Lafon), dat wordt aangekondigd als “Het boek dat je bankier niet wil dat je leest”, u helpen een stapje terug te doen en uw klanten beter te ondersteunen op deze vier gebieden:

  1. De zorgen van klanten begrijpen: het boek richt zich op de frustraties en verwachtingen van mensen ten opzichte van financiële instellingen. Het getuigt ook van de neerwaartse spiraal van financiële problemen die iedereen bedreigt die zijn emoties en impulsen op het vaak taboegebied van geld niet onder controle kan houden. Dit zou bankiers op ideeën kunnen brengen om hun dienstverlening en het vertrouwen van hun klanten te verbeteren.
  2. Een educatieve aanpak: door complexe financiële concepten op een eenvoudige manier uit te leggen, haalt Matthias Baccino het mysterie uit het onderwerp en laat hij zien dat iedereen gezond financieel beheer in de praktijk kan brengen, te beginnen met het beheersen van het dagelijkse budget en slim sparen. Het deconstrueert overtuigingen zoals “sparen is voor de rijken” en “beleggen is te ingewikkeld”. Een financier kan bepaalde verklaringen gebruiken om zijn klanten beter te ondersteunen.
  3. Marktkansen herkennen: als individuen financieel onafhankelijker worden dankzij educatief advies, kan dit nieuwe kansen creëren voor bankiers, zoals de ontwikkeling van toegankelijke beleggingsplatforms. Het kredietrisico kan ook positief worden beïnvloed.
  4. Een proactieve adviseur worden: met klanten die volwassener met geld omgaan, kunnen bankiers meer financiële partners worden in plaats van vaak gezien te worden als verkopers van financiële producten. En klantenbinding opbouwen.

Conclusie

Hoewel het boek u kan prikkelen met zijn kritiek op bepaalde bankpraktijken, kan het u ook inspireren in uw dagelijkse werk als financiële professional en uw kennis vergroten bij klanten met groeiende verwachtingen, die op zoek zijn naar transparantie en praktische oplossingen om hun spaargeld te behouden en te laten groeien.

EFI

Author EFI

More posts by EFI