Betaalkaarten en PayPal op tweede en derde plek en in heel Europa populair
Wanneer het gaat om het afrekenen van online aankopen, is Bancontact ook in 2024 opnieuw de favoriete betaalmethode van de Belgische consument. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Belgische consumenten ondervraagd zijn. Een grote meerderheid van de consumenten (73%) geeft de voorkeur aan Bancontact boven alle andere betaalmethoden. 70 procent gebruikt deze betaalmethode ook het vaakst.
Betaalkaarten en PayPal in top drie betaalmethoden
Na Bancontact zijn debet- en kredietkaarten en PayPal de grote favorieten bij de Belgische consument. 41 procent van de Belgische consumenten rekent online graag af met een betaalkaart, 39 procent gebruikt hiervoor graag PayPal. Echter, kijkend naar het gebruik van de twee betaalmethoden, worden beide zo goed als even vaak ingezet. Zo rekent 36 procent van de consumenten vaak af met een betaalkaart en 33 procent met PayPal.
Betaalkaarten en PayPal ook populairste betaalmethoden in het buitenland
Niet alleen in België zijn PayPal en de betaalkaarten geliefd, ook in het buitenland zijn deze betaalmethoden bij de favorieten. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk staat de kredietkaart met respectievelijk 73 en 71 procent bovenaan. PayPal is daar met 66 en 57 procent de tweede betaalmethode. In Duitsland is PayPal de populairste betaalmethode (67%). Vervolgens betaalt men het liefst achteraf na ontvangst van de factuur (40%). Op de derde plaats (36%) staan kredietkaarten. In Nederland is de lokale betaalmethode iDEAL veruit het populairst (66%). PayPal staat daar op de tweede plaats (47%) en betaalkaarten op de derde (39%).
Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Mollie is actief door heel Europa en we hebben altijd al grote verschillen in de favoriete betaalmethoden per land gezien. Ook dit jaar komt dat weer uit het onderzoek naar voren. Wat we daarnaast zowel in de praktijk als in dit onderzoek zien, is dat mondiale betaalmethoden zoals kredietkaarten en PayPal zeer populair zijn. Uiteindelijk heeft iedere consument een andere voorkeur en kunnen we dus ook niet spreken over een one-size-fits-all oplossing. Het is voor webshops dan ook belangrijk om een zo breed mogelijk arsenaal aan betaalmethoden aan te bieden om zo alle consumenten een optimale betaalervaring te bieden.”