MAZARO – Belangrijke vooruitgang in ontwikkeling van innovatieve vrachtwagen-transmissies voor Indiase constructeurs in H1 2023
29 september 2023 – Mazaro, maakt vandaag zijn financiële en operationele resultaten voor het eerste semester van 2023 bekend.
1. MAZARO’S VOORUITGANG IN ONTWIKKELING
- Mazaro heeft de afgelopen zes maanden aanzienlijke vooruitgang geboekt in het ontwikkelen van RVT (Reversible Variable Transmission) prototypes voor twee vooraanstaande Indiase vrachtwagenconstructeurs. Deze ontwikkelingen zijn een resultaat van intensief onderzoek en ontwikkeling, met de nadruk op het implementeren van baanbrekende innovaties.
- Deze prototypes bevatten enkele innovaties t.o.v. het voorgaande RVT-model. Ze implementeren de 2 meest recente patenten: een compactere mechanische constructie, de zogenaamde excentrische scharnieren en een actuatiesysteem met bijzonder laag energieverbruik.
- Dankzij deze compactere constructie kan de RVT, die toch een automatische transmissie is, qua afmetingen zelfs concurreren met een manuele transmissie.
- Het nieuwe actuatiesysteem bevat geen electro-hydraulische ventielen meer waardoor dit systeem veel robuuster wordt en in series tot opmerkelijke betrouwbaarheid zou moeten leiden. Dit prototype-actuatiesysteem bevat aankooponderdelen die samen met de leveranciers nog verder ontwikkeld moeten worden waardoor dit prototype in zijn huidige stand van ontwikkeling nog niet het volle motorkoppel kan benutten. Toch tonen de testbankmetingen de voordelen van deze innovatie al duidelijk in hun eenvoud en regelprecisie.
- Om het afregelproces op de vrachtwagens in India zo kort mogelijk te houden, worden de meeste rijfuncties nu zoveel als mogelijk gesimuleerd op de testbank. De testingenieurs kunnen met een gaspedaal het rijgedrag van de vrachtwagen op de testbank nabootsen en zo de verschillende rijcondities evalueren en bijregelen.
- Tegelijkertijd zijn er veelbelovende gesprekken lopende met 3 Europese constructeurs in de off-highway markt voor een grote SVT (Single Stage Variable Transmission) en 2 kleine RVTs. Dit illustreert de blijvende relevantie van onze transmissies en dit zijn ook de eerste stappen naar nieuwe projecten.
- Om de ambitieuze doelstellingen van rendement te realiseren in serieproducten, investeert Mazaro in de uitbreiding van de R&D-faciliteiten. Een nieuwe testopstelling is in aanmaak om het gedrag van allerlei lagertypes beter in kaart te brengen in de bijzondere werkingscondities die zich voordoen in de transmissies.
2. TOELICHTING BIJ DE CIJFERS PER 30/06/2023
De bedrijfsopbrengsten
Omvat voornamelijk de geproduceerde activa, geactiveerd per 30/06/2023. Deze bestaan uit de volgende geactiveerde kosten:
- de bezoldigingskost: 77.174,41 EUR
- kosten betreffende diensten en goederen gemaakt in het kader van de productie: 133k EUR
- Bezoldigingen: betreft de loonkosten voor de 2 actieve bedrijfsleiders en de 2 werknemers
Diensten en diverse goederen
De grootste kosten betreffen:
- betaalde prestaties van voornamelijk:
- advocatenkantoren
- consultants business development en technische assistentie
- kosten inzake publiciteit en verkoopkosten
Andere bedrijfskosten
Betreft de aanwending van de kapitaalsubsidie per 30/06/2023 (aangezien het gaat om een toekenning, staat het bedrag in het negatief ten opzichte van de andere bedrijfskosten)
3. FINANCIËLE AGENDA & CONTACTEN
Agenda
- Eind oktober 2023: Publicatie activiteitenrapport Q3 2023
- Eind April 2024: Publicatie activiteitenrapport Q1 2024
- 28 juni 2024: Gewone Algemene vergadering boekjaar 2023
OVER MAZARO
MAZARO ontwerpt innovatieve transmissies die een uitzonderlijk hoog intern rendement combineren met de mogelijkheid om de verbrandingsmotor of E-motor steeds op zijn optimale rendementscurve te houden, wat een ongeëvenaarde energie-, uitstoot- en kostenbesparing oplevert en tegelijk de prestaties en het comfort optimaliseert.
De voordelen van deze technologie is het meest indrukwekkend in trucks, bussen, off-highway voertuigen, SUVs, lift trucks en tractoren zowel verbrandingsmotor aangedreven als elektrisch.
MAZARO wordt geleid door ir. Filip De Mazière, een burgerlijk ingenieur Werktuigkunde (UGent) met meer dan 20 jaar ervaring als Chief Design Engineer bij toonaangevende transmissie-leveranciers DANA en HÖRBIGER/TREMEC. Hij was daar verantwoordelijk voor talrijke succesvolle transmissiedesigns voor o.a. McLaren, Ferrari, Liebherr en Case New Holland en kreeg 15 patenten op zijn naam. Die met betrekking tot MAZARO’s technologie zijn ondertussen eigendom van het bedrijf.