Na de euforie is het tijd voor winstnemingen. Beleggers blijven voorzichtig op de korte termijn. De micro-economie slaat op hol, met FedEx (dat nog steeds wordt gezien als een goede leidende indicator voor het verloop van de wereldeconomie) en Mercedes dat de zoveelste winstwaarschuwing afgeeft. De Duitse autosector staat er zeer slecht voor. Nog geen tien dagen geleden gaf BMW een enorme waarschuwing af over zijn bedrijf. Dit alles doet niets af aan de fundamentele opwaartse trend op de aandelenmarkten, die zal worden geholpen door de renteverlaging van de Fed en de verschuiving van kapitaal van geldmarktinstrumenten naar aandelen. Maar we moeten ons ervan bewust zijn dat het geen lange, rustige weg zal zijn. Er zullen ongetwijfeld nog veel schokken komen in de komende weken, met een hoge volatiliteit op de belangrijkste indices en grote verschillen in prestaties tussen sectoren (tech zal waarschijnlijk alles voor zich uit blijven vegen).
De situatie in China, hoewel marginaal voor de aandelenmarkt, is zorgwekkend. Tijdens de sessie van afgelopen vrijdag verraste de Chinese centrale bank de markt door haar belangrijkste rentetarieven niet te verlagen. Hierdoor was de bank gedwongen om in te grijpen op de valutamarkt om te voorkomen dat de yuan te snel zou stijgen en zijn hoogste stand van 16 maanden ten opzichte van de Amerikaanse dollar zou overschrijden. Dit bevestigt dat China op korte termijn een zwak punt zal blijven in de wereldeconomie en de financiële wereld – wat a priori negatief is voor de luxegoederensector.
Beurscommentaar 20/11 van Christopher Dembik – Pictet AM