In een beursgenoteerd bedrijf is de investor relations officer de tussenpersoon tussen het bedrijf en de aandeelhouders. Het is haar taak om de relaties van het bedrijf met zowel institutionele als particuliere beleggers, en met huidige en potentiële aandeelhouders vast te stellen. Zonder de manager (of CEO) te vervangen, is de Investor Relations eigenlijk de tussenpersoon tussen het management en de aandeelhouder.
Communiceren
De investor relation is vaak onderweg en ondersteunt de manager, die verantwoordelijk is voor het vertegenwoordigen van het bedrijf met een duidelijke boodschap. Investor relations spelen een belangrijke rol in bedrijfscommunicatie. Ze communiceren immers met verschillende spelers:
- institutionele beleggers (verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, grote beleggingsfondsen, vermogensbeheerders, enz.)
- individuele beleggers
- buy-side of sell-side analisten
- brokers
- de pers
Als onderdeel van hun functie moeten ze bekend zijn met het bedrijf en uitstekende communicatieve vaardigheden hebben. In sommige gevallen is de investor relations officer ook verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van het bedrijf. Dit omvat het schrijven van de jaarverslagen en persberichten van het bedrijf en het voorbereiden van presentaties voor roadshows.
Roadshows zijn bijeenkomsten die worden georganiseerd op de nationale en internationale markten om de activiteiten en rekeningen van een bedrijf te presenteren op het moment van speciale transacties of de publicatie van jaarrekeningen. Voor alle eenmalige en zeer specifieke operaties, zoals kapitaalverhogingen, wijzigingen in de structuur van het bedrijf, fusies en overnames, is er een marketingfase die bestaat uit intensieve en intensieve ontmoetingen met institutionele beleggers in de verschillende financiële centra over de hele wereld. Bij deze gelegenheid stelt het bedrijf zich voor aan beleggers, licht de boekhouding toe en beantwoordt vragen, die soms ook betrekking hebben op de situatie in het thuisland van het bedrijf.
Hoe zit het met particuliere beleggers?
De Investor Relations is ook gericht op individuele beleggers. Hij of zij bereidt algemene aandeelhoudersvergaderingen voor, neemt deel aan beleggersbeurzen en organiseert persconferenties als hij of zij zich ook bezighoudt met externe communicatie. Hij is verantwoordelijk voor het bijwerken van de website en interne en externe publicaties en beantwoordt vragen van journalisten.
Het moet er ook voor zorgen dat alle informatie de verschillende betrokken partijen op hetzelfde moment bereikt. De beleggersrelatie moet ervoor zorgen dat zij transparante en consistente informatie verstrekt, in de wetenschap dat zij niet op elk moment alles aan iedereen kan meedelen. De opdracht van de investor relations functie wordt steeds breder en veeleisender. Voor een beursgenoteerd bedrijf kan elk stukje informatie van invloed zijn op de aandelenkoers.
Goede communicatie betekent weten hoe je zowel vertrouwelijkheid als transparantie moet beheren om te voorkomen dat je bevoorrechte informatie creëert. Het is een zeer zichtbaar beroep, omdat de relatie met beleggers altijd op de radar staat van waarnemers en spelers op de financiële markten. Deze functie vereist een zeer goede kennis van het bedrijf, een grote nauwkeurigheid, nauwgezetheid, voorzichtigheid en voldoende karakter om het vuur van de vragen die kunnen rijzen aan te kunnen.