Ondanks de nog steeds vrij sterke groei in het eerste kwartaal van 2024 is de deflatoire druk in China niet verdwenen. Het is de enige economie waar de prijzen dalen! “China zit in een impasse “, zegt Anton Brender, hoofdeconoom bij Candriam. De kern van het probleem in dit land is de zwakke consumptie van huishoudens. Door het gedaalde vertrouwen sparen Chinese huishoudens meer. Maar waar vloeit dat spaargeld naartoe? ”Vroeger werd het gebruikt om leningen te verstrekken aan andere huishoudens. Maar vandaag, met de ineenstorting van de vastgoedmarkt, zitten deze leningen in het slop. De vastgoedprijzen zijn zo sterk gedaald dat het niet langer een aantrekkelijke investering is,” zegt Anton Brender. Het spaargeld vloeit dan naar de financiering van infrastructuur of industrie.
Noodzakelijke ondersteuning voor consumptie
China kampt met overcapaciteit in de productie en weerstand op de exportmarkten. “De enige uitweg voor dit land is structurele steun bieden aan de binnenlandse consumptie door ongelijkheden te verminderen en het pensioenstelsel te herzien. Ze moeten een beleid van inkomensherverdeling voeren “, voegt Anton Brender toe. Bovendien is de activiteit in de verwerkende nijverheid aangetrokken, zelfs met een groei van 3 tot 4%, maar blijft deze zwak in de dienstensector. “De maandelijkse indicatoren wijzen erop dat de groei in het tweede kwartaal zal afzwakken “, aldus de econoom.
Vastgoed blijft zwaar wegen op de economische activiteit van het land. De huizenleningen zijn drastisch gedaald. Tegelijkertijd zijn de huizenverkopen en bouw van nieuwe woningen gedaald. De prijzen van bestaande huizen zijn ingestort. “De versoepeling van het monetaire beleid heeft geen effect meer op de vraag naar leningen en bovendien zien we dat de kredietstroom ook vertraagt voor leningen aan bedrijven “, aldus Anton Brender. Naast deze interne problemen zijn er de lopende onderhandelingen over het verhogen van de douanerechten op goederen die uit China worden geïmporteerd. Het klimaat in China is nogal somber, ook al is er nog steeds een duidelijke vraag naar Chinese producten over de hele wereld vanwege hun zeer aantrekkelijke prijzen.