Varenne Capital Partners brengt twee nieuwe fondsen uit. Een goede aanleiding voor een gesprek over de aanpak van de Franse vermogensbeheerder. Daarbij staan een doorgedreven bottom-up analyse, een beperkt aantal posities en skin in the game centraal.
Het nieuwe Varenne Long Short fonds combineert de long equity-portefeuille van het reeds bestaande Varenne Valeur fonds, met een short equity-portefeuille met een grotere weging om zo een netto blootstelling aan aandelen van ongeveer 35 procent na te streven. Varenne Valeur integreert de aandelenselectie van ‘Varenne Global’ en laat zijn doelstelling voor de netto blootstelling ongewijzigd op 60 tot 75 procent. Varenne Conviction is een long only fonds, gebaseerd op dezelfde Long Equity-selectie als Varenne Global, maar zonder gebruik te maken van de andere performance drivers (Short Equity, Merger Arbitrage en Tail Risk Hedging) die Varenne toepast.
Oplossingen op maat
‘Deze fondsen vervolledigen ons aanbod en laten ons toe beleggers instrumenten aan te bieden die naadloos aansluiten op hun risicoprofiel’, legt Jonathan Monat, investor relations manager bij Varenne uit. ‘Bovendien kregen we van distributeurs soms de feedback dat ze moeite hadden om onze fondsen in een specifiek vakje te plaatsen bij hun asset allocatie. Dat probleem is met deze fondsen verholpen.’
In België zijn de fondsen van Varenne ondermeer beschikbaar via levensverzekeringen. Daarnaast worden ze nog verdeeld via enkele private banks en family offices. ‘We werken altijd via tussenpersonen en richtten ons dus nooit rechtstreeks tot retail beleggers’, aldus Monat. Varenne is nog geen huishoudnaam op de Belgische markt, maar heeft grote ambities in ons land. ‘Op lange termijn kan het, na Frankrijk, onze tweede grootste markt worden. We merken dat onze aanpak in België aanslaat en gaan dus meer inzetten op deze markt.’ Hoe denkt Varenne een plaats te veroveren op de al zeer volle Belgische markt, en hoe kan het zich onderscheiden van andere spelers? ‘We bieden zeer specifieke oplossingen aan en hebben een duidelijke (beleggings)filosofie’.
Geconcentreerde portefeuille en diepgaand onderzoek
Eén van de eerste dingen die opvalt bij de fondsen van Varenne zijn de sterk geconcentreerde portefeuilles. ‘Voor ons zijn dertig à vijfendertig aandelen voldoende qua spreiding. Daarmee onderscheiden we ons van veel andere spelers en indexen.’ Ter vergelijking de MSCI World Index, die vaak gebruikt wordt als maatstaf voor wereldwijde beleggingen, telt een kleine 1500 lijnen.
‘Dat streven wij niet na. We concentreren ons op onze eigen ideeën en onderzoek om tot dat aantal posities te komen’, aldus Monat. Een zeer diepgaand en uitgebreid onderzoeksproces ligt aan de basis van die selectie. ‘Beleggers appreciëren het dat we hen een zeer duidelijk verhaal brengen. Verhalen zijn een goede manier om een idee over te brengen.’
Varenne kiest er daarom voor om alle onderzoek in house te houden. ‘We graven enorm diep. In feite doen we op een vergelijkbare manier als private equity spelers aan due diligence.’ Eerst wordt de sector of de industrie waarin een bedrijf actief is grondig onderzocht. ‘We moeten de hele waardeketen in beeld brengen en begrijpen hoe de sector werkt.’
Vervolgens nemen de analisten het management onder de loep. ‘Dat is een binaire factor. Ofwel staan we honderd procent achter hun aanpak, ofwel beleggen we er niet in. Je kan wel een bedrijf hebben dat er uitziet als een formule één racewagen, maar zonder een uitstekende piloot kom je daar niet ver mee.’ In feite worden aandelen geselecteerd alsof men het hele bedrijf zou willen kopen.
Vanuit die filosofie kennen de fondsen een lage turnover. ‘We zoeken in feite naar buy and hold aandelen, om nooit te verkopen.’ In de praktijk moeten de beheerders zich wel aan een strenge verkoop discipline houden. ‘Bijvoorbeeld als het management wijzigt, of het aandeel te sterk is doorgestegen en te groot wordt in portefeuille. Maar algemeen proberen we zoveel mogelijk aan buy and hold te doen.’
Het ideale aandeel
Hoe zien de ideale aandelen er verder uit? ‘We zoeken bedrijven met duurzame competitieve voordelen. Die moeten bovendien duidelijk kwantificeerbaar zijn.’ Daarbij staan de begrippen prijszettingskracht en kostcontrole centraal. ‘Kortom, het vermogen om de prijzen te verhogen, zonder de verkoop te zien terugvallen. Alsook het vermogen tegen de laagst mogelijke kost te produceren.’
Op vlak van management wordt nadrukkelijk gezocht naar bedrijven waar bestuurders veel ‘skin in the game’ hebben. Want hun belangen liggen dan in lijn met die van het bedrijf en de aandeelhouders. ‘We kijken daarbij onder meer naar insider aankopen. Als insiders kopen bij een dip, kan dit een teken van vertrouwen zijn. Andersom kan een aankoop op een nieuwe top erop wijzen dat het management meent dat er nog meer groei mogelijk is.’
Varenne trekt die lijn intern door, de medewerkers van het bedrijf hebben zelf een grote portie ‘skin in the game’. ‘Onze medewerkers zijn zelf aandeelhouders in onze fondsen, we hebben op dit moment ongeveer 100 miljoen aan intern kapitaal. Dat zorgt ervoor dat onze belangen gealigneerd blijven met die van onze beleggers.’
Verder zoeken de analisten bij Varenne naar hoge kwaliteitsbedrijven met lage, of geen schulden. Ten slotte is het groeiaspect belangrijk. ‘We zoeken naar bedrijven die hun waarde verder kunnen laten toenemen. Bedrijven die dus verder investeren om een goede return on assets te bekomen’, aldus Monat.
Bottoms up!
Daarbij onderstreept Monat dat Varenne werkt vanuit een bottom-up strategie. ‘Veel beheerders gaan eerst naar het macro-economisch verhaal kijken en dan regio’s en sectoren over- of onderwegen. Wij hebben wel een macroteam, maar we werken fundamenteel bottom-up.’ Bijgevolg is de geografische en sectorale spreiding van de portefeuilles een uitloper van de bottom-up aandelenselectie.
Toch worden bepaalde sectoren vermeden. ‘We zetten in op bedrijven die niet al te cyclisch zijn. We beperken ook onze blootstellingen aan financiële bedrijven zoals banken.’ Bedrijven en sectoren die afhankelijk zijn van grondstoffenprijzen vallen eveneens af. ‘We houden van kwalitatieve bedrijven met voorspelbare cashflows. Maar grondstoffenprijzen zijn net niet voorspelbaar, daar blijven we dus af.’
ESG-Screening
Het gaat hier om Artikel-8 fondsen. ‘We nemen de drie ESG criteria mee in ons onderzoek. Daarbij maken we gebruik van een veertigtal factoren, die we analyseren op basis van externe data.’ Vervolgens krijgen aandelen een score die bepaald of er in belegd kan worden. ‘We sluiten dus bedrijven uit en bakenen zo het beleggingsuniversum af. We doen eveneens aan engagement, we zijn geen activistische beleggers maar we streven naar dialoog met bedrijven.’
Monat benadrukt dat de Varenne fondsen geen pure duurzaamheidsfondsen zijn. ‘Dat is niet de kern van wat we doen, maar we passen wel ESG filters toe als een vorm van risicomanagement.’ Die filters sluiten bedrijven uit, maar kunnen ook helpen om bedrijven te ontdekken. ‘Zo kwamen we bijvoorbeeld de juwelenmaker Pandora op het spoort. Die legt zichzelf zeer strenge ESG eisen op. Pandora maakt niet langer gebruik van klassieke diamanten, maar gebruikt nog enkel synthetische diamanten.’ Kortom, ESG-screenings zijn voor de fondsbeheerders een goede bijkomende tool op vlak van riskmanagement en selectie, maar niet de kernfocus.