Skip to main content

Chris Iggo, CIO Core Investments, AXA Investment Managers

De Verenigde Staten domineerden dit jaar de financiële markten. De economie bleek sterker dan verwacht, met een bbp-groei van 3% op jaarbasis in het tweede kwartaal (Q2).

De benchmark S&P 500 index van blue-chip aandelen noteerde een totaalrendement van ongeveer 22%, terwijl de Amerikaanse obligatiemarkten sterk presteerden na het kennelijke succes van de Federal Reserve (Fed) in haar strijd tegen de inflatie.[i]

De rente begon te dalen en de kredietmarkten weerspiegelden de kracht van Amerikaanse bedrijven. Een 50/50 allocatie aan de S&P 500 Growth aandelenindex en de ICE US High Yield obligatie-index zou een rendement van bijna 18% hebben opgeleverd sinds het begin van het jaar.

De presidentsverkiezingen in november zullen duidelijk een belangrijke rol spelen in de aanloop naar 2025. Een mogelijke uitkomst is de voortzetting van het economische beleid dat heeft bijgedragen aan de groei sinds het herstel van de pandemie.

Onder de regering Joe Biden-Kamala Harris zijn een aantal wetten van het Congres geïmplementeerd die investeringen in het land hebben gestimuleerd door de nadruk te leggen op infrastructuur en de leidende rol van de Verenigde Staten op het gebied van technologie te versterken.

De bruto-investeringen in vaste activa stegen in het tweede kwartaal met 8,3% op jaarbasis, een weerspiegeling van het ondernemersvertrouwen.[ii] Het alternatieve scenario is waarschijnlijk een combinatie van belastingverlagingen en protectionistische handelsmaatregelen die de macro-economische vooruitzichten de komende jaren kunnen verstoren.

De budgettaire uitdaging

In de context van de presidentsverkiezingen in november is er één onderwerp dat noch door mevrouw Harris noch door de heer Trump aan de orde is gesteld, namelijk de begrotingsvooruitzichten op lange termijn. Volgens de basisprognoses van het Congressional Budget Office zal het tekort de komende tien jaar dicht bij 6% van het bbp blijven en zal de federale schuld over tien jaar 122% van het bbp bedragen.[iii]

Sommige obligatiebeleggers maken zich zorgen over deze situatie en vrezen vooral dat het economische beleid na de verkiezingen ervoor kan zorgen dat de cijfers voor schulden en tekorten hoger uitvallen dan de huidige prognoses. De vrees is dat overheidsleningen een opwaartse druk zullen uitoefenen op de langetermijnrente en dat het begrotingsbeleid daardoor voorrang zal krijgen op beslissingen over het monetaire beleid.

[iv]Vandaag de dag wordt de bezorgdheid over het tekort weerspiegeld in de obligatiemarkt, niet door de rendementen die gedurende 2024 zijn gedaald, maar in de relatieve prijs van schatkistpapier en renteswaps. Dit is duidelijk over de hele rentecurve, en is meer uitgesproken voor lange looptijden. In wezen betekent dit dat de markt vindt dat beleggers een hogere premie verdienen voor de langetermijnschatkistcertificaten die ze aanhouden, gezien de begrotingszorgen.

De risicopremie op staatsobligaties blijft relatief bescheiden. Over het algemeen lijkt de bezorgdheid onder beleggers beperkt; de financiële markten hebben immers goed gepresteerd. Zelfs de dollar, die dit jaar licht is gedaald ten opzichte van de euro en de yen, staat nog steeds boven de niveaus die we zagen in de nasleep van de pandemie.

De VS zijn welvarend genoeg om hun begrotingstekort aan te pakken als de politieke wil er is, en het kan meer marktzorgen vergen voordat dit duidelijk genoeg wordt om politieke aandacht te trekken. Dit thema, dat aanwezig zal zijn tijdens het volgende presidentschap, vormt een risico voor de markten tijdens deze periode als de begrotingsvooruitzichten genegeerd blijven worden.

AI en technologie blijven belangrijke drijfveren

Positief is dat de Verenigde Staten zich in een goede positie bevinden om de technologische ruimte te blijven domineren. De hype rond generatieve artificiële intelligentie (AI) bereikte zijn hoogtepunt in juni en sindsdien presteren technologieaandelen minder goed dan de bredere markt.

De prognoses van technologiebedrijven voor nieuwe producten en diensten wijzen echter op een aanhoudend sterke winstgroei in de toekomst. Hoewel AI-technologieën in toenemende mate aanwezig zijn in consumentenproducten, moeten we erkennen dat we ons nog in het beginstadium van deze technologische revolutie bevinden. Het positieve potentieel voor prestaties in termen van productiviteit is onmiskenbaar, met toepassingen in een hele reeks economische sectoren, van landbouw tot onderwijs.

De rentetarieven zullen het komende jaar waarschijnlijk dalen als de economie blijft groeien. Deze zachte landing zou een positief effect moeten hebben op de prestaties van de financiële markten. Toch zal 2024 een jaar vol verrassingen worden. De groei heeft de verwachtingen overtroffen en de Fed heeft het roer kunnen omgooien dankzij een lichte stijging van de werkloosheid en een daling van de inflatie.

Niets wijst erop dat dergelijke positieve verrassingen zich in 2025 zullen voordoen. De politieke situatie is duidelijk onzeker. De marktwaarderingen zijn hoog en analisten voorspellen voor aandelen een sterke winstgroei voor het jaar. Een correctie op de markten is te verwachten gezien de politieke risico’s en de mogelijke opkomst van kredietproblemen, vooral als de werkloosheid stijgt.

Dat gezegd hebbende, zouden de Verenigde Staten het beter moeten blijven doen dan de andere ontwikkelde economieën. Blijvende investeringen in AI en in de hernieuwbare energiebronnen die nodig zijn voor datacenters en de uitbreiding van het elektriciteitsnet zullen belangrijke thema’s blijven. Het zou echter wenselijk zijn om een handelsoorlog te vermijden en de federale financiën beter in de gaten te houden.

Lagere rentevoeten zullen zeker gunstig zijn voor bedrijven en consumenten en, zoals we in het verleden keer op keer hebben gezien, mag het vermogen van consumenten en bedrijven om te blijven uitgeven nooit worden onderschat.


[i]Bron: Bloomberg. Tenzij anders aangegeven, zijn alle prestatiecijfers per 26 september 2024

[ii] BEA rapport over Q2 nationale rekeningen (LSEG Workspace Datastream)

[iii] CBO budget en economische vooruitzichten voor juni 2024- maandag 05/08/2024 – 12:00 | Committee for a Responsible Federal Budget (crfb.org)

[iv] Contract dat voorziet in de ruil van een stroom van toekomstige rentebetalingen voor een andere

Disclaimer

Deze promotionele communicatie vormt geen beleggingsonderzoek of financiële analyse met betrekking tot verrichtingen in financiële instrumenten in de zin van de MiFID-richtlijn (2014/65/EU), noch vormt het een aanbod van AXA Investment Managers of van aan AXA IM gelieerde ondernemingen om beleggingen, producten of diensten te kopen of te verkopen. Ze mag niet worden opgevat als een uitnodiging of advies tot beleggen, als juridisch of fiscaal advies, als een aanbeveling voor een beleggingsstrategie of als een gepersonaliseerde aanbeveling voor het kopen of verkopen van effecten.

Deze communicatie wordt uitsluitend gebruikt voor informatieve doeleinden. Ze werd samengesteld op basis van gegevens, projecties, ramingen, verwachtingen en veronderstellingen die subjectief kunnen zijn. De analyses en conclusies zijn de uitdrukking van een onafhankelijke mening, op basis van de beschikbare informatie op een bepaalde datum. De informatie in deze communicatie werd vereenvoudigd en is daardoor onvolledig. Deze communicatie vormt vanwege AXA Investment Managers of haar dochteronderneming geen contractueel element noch een aanbod om te kopen of verkopen, noch een beleggingsvoorstel of een beleggingsadvies.

Elke reproductie, geheel of gedeeltelijk, van deze communicatie is verboden, tenzij met voorafgaandelijke formele goedkeuring van AXA IM. AXA Investment Managers Paris kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige beslissing die op basis van deze informatie wordt genomen.

Deze communicatie werd uitgegeven door AXA Investment Managers Paris, een vennootschap opgericht onder de wetten van Frankrijk, met zetel in Tour Majunga, La Défense 9 – 6 place de la Pyramide – 92800 Puteaux, ingeschreven in het handelsregister van Nanterre onder nummer 353 534 506. Portfolio management Company goedgekeurd door de Autorité des Marchés Financiers (AMF) op 7 april 1992 onder het nr. GP92-08. Verspreid in België en Luxemburg, door AXA IM Benelux, vennootschap naar Belgisch recht, gevestigd te Troonplein, 1, B-1000 Brussel, ingeschreven in het handelsregister van Brussel onder het nummer 604.173.

© AXA Investment Managers 2024. Alle rechten voorbehouden.

AXA Investment Managers

Author AXA Investment Managers

More posts by AXA Investment Managers