Interview met Maxence Radjabi, beheerder thematische aandelenfondsen bij ODDO BHF AM, die samen met Brice Prunas de artificiële intelligentie-strategie beheert.
Waar komt het concept artificiële intelligentie vandaan?
Maxence Radjabi: “Het bestaat al sinds de jaren 1950 met de Turing machine en is het resultaat van constant onderzoek door wetenschappers om algoritmes te vinden die menselijk redeneren kunnen nabootsen. De meeste theoretische oplossingen bestonden al tientallen jaren. De beperkingen op hun praktisch gebruik zijn de afgelopen 25 jaar geleidelijk opgeheven, met de komst van de computer, het internet, smartphones en recentelijk verbonden objecten, en met de toename in rekencapaciteit die afkomstig is uit de halfgeleidersector, meer specifiek de parallelle rekenoplossingen ontwikkeld door NVidia”.
Hoe verklaart u de forse groei in de afgelopen vijf jaar?
M.R.: “Lange tijd ging de wetenschappelijke gemeenschap ervan uit dat je een vrij smal en complex model moest hebben om aan AI te doen, gevoed door gegevens van hoge kwaliteit. In 2017 zette Google deze aanpak echter op zijn kop door een onderzoek te publiceren met de naam Attention is all you need, waaruit bleek dat er verrassend goede resultaten werden behaald door een model te ontwikkelen dat technisch eenvoudiger was, maar getraind werd op een enorme hoeveelheid gegevens met een gigantische rekencapaciteit. Dit onderzoek leidde tot de opkomst van Large Language Models (LLM’s) zoals die door OpenAI zijn ontwikkeld met ChatGPT. We hebben in 2018 een AI-strategie gelanceerd op basis van het idee dat dit een stille revolutie was die alle sectoren van de economie zou beïnvloeden, met winnaars en verliezers.”
In die tijd was artificiële intelligentie echter nog een relatief onbekend concept…
M.R.: “Het was vooral een hulpmiddel dat door wetenschappers werd gebruikt, maar met de komst van ChatGPT in 2023 kan iedereen direct met een algoritme communiceren. Vanaf dat moment ging de bal aan het rollen, met massale investeringen en de eerste toepassingen die begonnen te verschijnen. AI-tools zullen ons in staat stellen om gebruik te maken van de massa gegevens die de afgelopen 25 jaar is gecreëerd, waarvan we nog steeds maar een heel klein deel (minder dan 1%) gebruiken”.
Waar zijn de bedrijven die zullen profiteren van deze generatieve AI-revolutie?
M.R.: “Zoals bij alle technologische revoluties zullen de eerste begunstigden de leveranciers van de schoppen en pikhouwelen zijn, en dus de fabrikanten van de halfgeleiders waarop de modellen draaien, de leveranciers van de gegevens die hen voeden, en de cloudinfrastructuur (Microsoft Azure, Amazon AWS, Google GCP) die de modellen host en ze beschikbaar maakt voor gebruikers. Deze mogelijkheden zijn vooral te vinden in de professionele sector, met Copilot bijvoorbeeld, ontwikkeld door Microsoft, een assistent die de productiviteit van werknemers wil verhogen door repetitieve taken te automatiseren, zoals het beheren van e-mails, het schrijven van bepaalde teksten/presentaties of het voorbereiden van een bericht op sociale netwerken”.
Zijn bedrijven massaal gaan investeren in deze oplossingen?
M.R.: “Copilot is al overgenomen door een aantal groepen (Siemens, Michelin, Goodyear, etc.) die niet tot de hightech sectoren behoren, omdat ze bang zijn achterop te raken bij de concurrentie. Tegelijkertijd zullen er grote behoeften zijn op het gebied van cyberbeveiliging, om aanvallen met algoritmen tegen te gaan, vooral omdat 2023 een recordjaar was op het gebied van hacken”.
Welke sectoren, afgezien van technologie, zullen van deze revolutie profiteren?
M.R.: “Volgens ons zijn dat degenen die veel gegevens genereren, maar deze nog niet effectief benutten. Ik denk met name aan de financiële sector en de gezondheidszorg. Het gebruik van AI zal het mogelijk maken om de kosten van genoomsequenties met 99% te verlagen en om de kosten van de ontwikkeling van nieuwe behandelingen te verlagen door moleculen, die helaas maar al te vaak mislukken in klinische proeven, beter te selecteren. Vervolgens moeten algoritmen ook worden gebruikt om transport, logistiek en industriële productie te automatiseren. Maar niet alles zal tegelijk gebeuren.
Hoe ziet u de kansen zich de komende jaren ontwikkelen?
M.R.: “Na de producenten van schoppen en pikhouwelen, die al hebben geprofiteerd van de rage voor Generative AI in 2023, zullen de groepen die software ontwikkelen het overnemen in 2024. En pas dan zullen het de bedrijven zijn die deze software gebruiken die beïnvloed zullen worden, met verschillende snelheden afhankelijk van de sector. De seculiere groei van dit thema op de lange termijn is erg belangrijk, maar we moeten ook niet te ongeduldig zijn. Bovenal zal het een aantal sectoren in staat stellen hun vooruitzichten op winstgevende groei op de lange termijn met een paar procentpunten te verhogen. Een product als Copilot kost nu 30 dollar per gebruiker per maand, vergeleken met ongeveer 10 dollar voor een standaardlicentie van Microsoft”.
Is de sector nu te duur om te kopen?
M.R.: “Wij denken van niet, ook al blijft het cruciaal om de echte omzet- en productiviteitskansen voor bedrijven te identificeren te midden van deze wijdverspreide rage voor AI. Ten eerste was 2022 een zeer negatief jaar voor de technologiesector, dus het startpunt voor waarderingen aan het begin van 2023 was erg laag. Er zijn ook grote verschillen tussen AI, dat wordt gedomineerd door grote, gevestigde, zeer winstgevende bedrijven die deze investeringen kunnen doen, en de internetzeepbel van 2000, die een bloeiende IPO-markt zag voor bedrijven die vaak geen winst en soms zelfs geen inkomsten hadden”. Tot slot is de waardering van NVidia in negen maanden tijd sterk gedaald (koers-winstverhouding van 26 eind 2023 vergeleken met 40 begin 2023), niet in de laatste plaats omdat de kwartaalomzet is gestegen van $7 miljard naar $20 miljard. Natuurlijk zullen niet alle bedrijven in dit tempo groeien, maar de mogelijkheden blijven aanzienlijk.
Geen van de hierboven genoemde bedrijven vormt een beleggingsaanbeveling.