Skip to main content

Door ODDO BHF AM

China’s expansie in de nieuwe energiesector is ingegeven door twee strategische overwegingen: zelfvoorziening op energiegebied en de evolutie van producenten met lage toegevoegde waarde naar producenten met hoge toegevoegde waarde in de verwerkende nijverheid.

Nieuwe energiebronnen om zelfvoorzienend te worden op energiegebied

De ontwikkeling van nieuwe energiebronnen is voor China noodzakelijk om minder afhankelijk te worden van externe energiebronnen. China beschikt over enorm veel steenkoolvoorraden, maar is sterk afhankelijk van ingevoerde ruwe olie en gas omdat het binnenlandse aanbod ontoereikend is. De externe afhankelijkheid van China van ruwe olie en aardgas bedroeg in 2021 respectievelijk ongeveer 72% en 44%.

Het binnenlandse energieaanbod kan niet volledig voldoen aan de vraag van de fabriek van de wereld, zelfs niet wat de steenkoolvoorraden betreft. Door de stijgende energieprijzen en de toenemende geopolitieke spanningen wordt zelfvoorziening op energiegebied nog belangrijker voor China.

Nieuwe energieën voor de overgang van de productiesector

Terwijl de productiecapaciteit met lagere toegevoegde waarde geleidelijk naar Zuidoost-Azië verschuift, probeert China over te schakelen op productie met hogere toegevoegde waarde. Fotovoltaïsche (PV) modules en elektrische voertuigen (EV) effenen het pad voor een nieuwe productieomgeving. Ondanks tientallen jaren van inspanningen om lokale automerken te promoten, is China er niet in geslaagd een leider te worden in de sector van de conventionele voertuigen (benzine/diesel), zelfs niet op de binnenlandse markt.

Aangezien motoren en versnellingsbakken, die essentiële onderdelen zijn van conventionele voertuigen, niet langer worden gebruikt door EV’s, ziet China een kans om de dominantie van de prestigieuze multinationale merken te doorbreken. De resultaten zijn al zichtbaar in grote steden als Shanghai. Tegen november 2022 was één op twee verkochte voertuigen in Shanghai elektrisch. Voor de jongere generatie kopers gaat de keuze niet langer tussen “BMW of Audi”, maar tussen “BYD of Tesla”. In september 2022 was BYD (een Chinees merk) de leider op de Chinese EV-markt met een marktaandeel van ongeveer 29%, gevolgd door SAIC (een Chinees merk) en Tesla (dat in zijn enorme fabriek in China produceert) met een marktaandeel van respectievelijk 9% en 8%.

Een enorm Chinees concurrentievoordeel in nieuwe energie

Chinese bedrijven zijn diep ingebed in wereldwijde industriële ketens. China domineert bijvoorbeeld 80% van de wereldwijde toeleveringsketen voor fotovoltaïsche producten en produceert meer dan de helft van de onderdelen voor windturbines in de wereld. De Chinese batterijgigant CATL is alleen al goed voor meer dan 34% van het wereldwijde aanbod van EV-batterijen (vergeleken met ongeveer 15% voor het Koreaanse LG in de eerste helft van 2022).

Het concurrentievoordeel van China is gebaseerd op grootschalige investeringen, productie en consumptie. De massale vraag en investeringen stimuleren grootschalige productie, wat nieuwe energiebedrijven aanzet tot meer innovatie, meer efficiëntie en lagere energieprijzen. Lagere prijzen zouden de vraag naar nieuwe energie verder stimuleren.

China’s voortrekkerspositie in de nieuwe energiesector kan alleen worden bereikt door tientallen jaren van voortdurende overheidssteun.

Beleggers kunnen ook veel groeimogelijkheden hebben.

KFI

Author KFI

More posts by KFI