Christophe Pouchoy, Themabeheerder, La Financière de l’Échiquier │Januari 2025.
Artificiële intelligentie (AI) ontwikkelt zich voortdurend, overtreft de verwachtingen van gebruikers en brengt een revolutie teweeg in alle economische activiteiten. Een nieuwe golf ligt in het verschiet voor bedrijven. Een belangrijke trend in 2025, omschreven als de nieuwe grensmarkt van AI1, zijn AI-agenten die bestaande software integreren. Innovatie? Ze handelen proactief en autonoom met een bepaald doel. AI gaat verder dan datacenters alleen en sijpelt door in de hele economie.
Beantwoorden aan een bepaald doel
Terwijl chatbots ontworpen zijn als persoonlijke assistenten, schrijven AI-agenten een nieuw hoofdstuk. Deze agentgebaseerde systemen zijn ontworpen om menselijke acties na te bootsen. Geïnspireerd door de manier waarop onze hersenen werken, begrijpen, analyseren, segmenteren en voeren ze zelfstandig taken uit, terwijl ze zich aanpassen aan hun gesprekspartner. Deze zelfreflecterende agenten boeken snelle en continue vooruitgang, onthouden wat ze leren en ontwikkelen hun redeneerprocessen. Bovendien zijn deze systemen eenvoudig op te zetten door bedrijven.
Ze werden getraind om te interageren met een omgeving en zijn vrij om de beste acties te bepalen en te selecteren om hun doel te bereiken. Verkoop, productie, industrie, toerisme – alle sectoren zijn erbij betrokken. In de detailhandel, bijvoorbeeld, is hun gebruik een onderscheidende factor, vooral bij voorraadbeheer. Ze optimaliseren acties, gebruiken algoritmes om te anticiperen op toekomstige bestellingen en communiceren met leveranciers en klanten.
Een stijgende markt
De markt voor AI-agenten zou tegen 2028 110 miljard dollar kunnen bereiken[2]. Eén van de belangrijkste elementen van deze nieuwe golf is productiviteitswinst. AI-agenten, door sommigen omschreven als “autonome werknemers”, kunnen repetitieve taken automatiseren. Hierdoor is menselijke tussenkomst niet langer nodig en kunnen werknemers zich concentreren op taken met toegevoegde waarde.
De softwaremarkt en aanbieders van toepassingen zoals Microsoft en Servicenow zijn de eerste sectoren die deze agenten omarmen. Ook het Amerikaanse softwarebedrijf Salesforce volgt dit voorbeeld. Met de lancering van de tweede versie van zijn zelfstandige toepassing Agentforce, die tot doel heeft zowel werknemers als klanten voortdurende, gespecialiseerde hulp te bieden, positioneert het bedrijf zich volgens ons als pionier op het gebied van agentgebaseerde systemen.
Hoewel we ons nog in het beginstadium van deze nieuwe golf van AI-monetisatie bevinden, vormt de adoptie van deze systemen door de hele economie en bedrijven van alle groottes een beslissend keerpunt. Het gaat om een belangrijke transformatie voor de hele digitale sector. We zijn overtuigd van het beleggingspotentieel van AI-agenten, de nieuwe grensmarkt van AI.
1 Mc Kinsey, Why agents are the next frontier of generative AI, 2024
[2] Rapport Impact Series, Revolutie van de AI: een antwoord bieden op de enorme behoefte aan AI-infrastructuur