Skip to main content

De website Visual Capitalist presenteert een infographic met de 12 meest waardevolle merken in verschillende landen over de hele wereld. Het doel hier is niet om de marktkapitalisatie te presenteren van de bedrijven die deze merken op de markt brengen, maar eerder om de kracht van deze merken te presenteren.

Dit zijn de 12 meest succesvolle merken

Waar en over wie hebben we het?

In het algemeen wordt de merkwaarde berekend door te kijken naar de kracht van het merk zelf (door middel van investeringen, eigen vermogen en prestaties), evenals de omzet die eraan wordt toegekend binnen een bedrijf. Apple is ’s werelds grootste technologiemerk met een waarde van 517 miljard dollar, een stijging van 73,6% ten opzichte van het voorgaande jaar. Op de tweede plaats staat Samsung uit Zuid-Korea, gevolgd door TikTok uit China en Deutsche Telekom uit Duitsland, net voor Toyota uit Japan. Het Franse luxemerk Louis Vuitton staat op de negende plaats en het Zwitserse Nestlé op de elfde.

Voor beleggers is dit geen beurswaarde, maar het toont wel de kracht aan van de bedrijven die deze merken op de markt brengen. Het is echt kapitaal, een waarde die wordt gehouden door het bedrijf dat het op de markt brengt. Een merk kan worden gewaardeerd als een bedrijfsactief.

I.de.L

Author I.de.L

More posts by I.de.L