Editorial van de maand door Olivier de Berranger, Algemeen Directeur en CIO, en Rolando Grandi, CFA, beheerder internationale thematische aandelen, La Financière de l’Echiquier.
In 1769 werd in Engeland een patent aangevraagd voor de stoommachine. Het duurde nog bijna honderd jaar voordat de invloed zich op industrieel vlak liet voelen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. ChatGPT deed er amper enkele weken over om de kaap van 100 miljoen gebruikers te ronden. Een adoptiesnelheid die we nog nooit zagen, ook niet in de technologische sector. Een jaar na de troonsbestijging van ChatGPT zet de implementatie van generatieve AI, een baanbrekende technologie met enorme invloed, het potentieel van AI in de schijnwerpers.
Generatieve AI geeft immers blijk van ongeziene groei. Volgens een recente studie van Fortune Business Insights zal de wereldwijde markt van generatieve AI, die in 2022 op 29 miljard dollar werd geraamd, tegen 2030 vermoedelijk 668 miljard waard zijn. Dat is een gemiddelde jaarlijkse groei met 47,5%.
Het thema beïnvloedt tal van sectoren, van gezondheidszorg tot ontspanning, en van financiële diensten tot consumptiegoederen. De bezoekers van CES 2024, dat in januari werd georganiseerd in Las Vegas en in het teken stond van generatieve AI, kunnen ervan meespreken. Er werden vernieuwingen getoond op het vlak van videospelletjes, elektrische huishoudapparatuur en zelfs robotica, dat een nieuw tijdperk ingaat.
AI dringt binnen in onze persoonlijke en professionele levenssfeer. AI levert al heel wat bijdrages aan ons dagelijkse leven: zoekmachines, e-commerceplatformen en sociale netwerken maken er massaal gebruik van om de prestaties van hun producten te verbeteren. Ook cyberveiligheidsplatformen vertrouwen er elke dag op om wereldwijd gebruikers, ondernemingen en overheden te beschermen. AI ligt ook aan de basis van nieuwe toepassingen, zoals autonome voertuigen: Tesla boekt wezenlijke vooruitgang met FSD en Waymo biedt al zelfrijdende taxi’s aan in Phoenix, Arizona.
AI wordt ook vooropgesteld als de nieuwe bepalende factor voor de competitiviteit van ondernemingen. Gevoed door exponentiële trends, steeds meer gegevens, de wildgroei van de cloud, de evolutie van netwerken op basis van kunstmatige neuronen en de ontwikkeling van toepassingen, biedt AI de ondernemingen die er gebruik van maken een streepje voor dat bijzonder groot zou kunnen blijken. Het staat niet ter discussie dat AI leidt tot meer productiviteit: ontwikkelaars zijn nu al 30 tot 50% productiever, omdat ze met de hulp van generatieve AI met slechts enkele muisklikken code kunnen creëren. De vooruitzichten in de gezondheidszorg zien er een stuk rooskleuriger uit door de snellere ontwikkeling van nieuwe therapieën en de analyse van het menselijke genoom. Zo kan AI bijvoorbeeld een moleculair model opstellen voor de ontwikkeling van nieuwe therapieën, zoals blijkt uit de vooruitgang die werd geboekt door grote laboratoria als AstraZeneca, Merck, Eli Lilly en de Duitse biotechonderneming BioNTech. In alle sectoren beschikken de ondernemingen met een solide AI-basis over de beste positie om te groeien en meer concurrentievermogen te verwerven. Dat geldt onder meer voor de technologiebedrijven die bij de eerste waren om zo’n basis te verwerven, zoals NVIDIA, de marktleider in grafische kaarten die ‘het brein achter AI’ is geworden, en voor bepaalde ondernemingen die werken aan cyberveiligheid, zoals Crowdstrike. De koplopers op het vlak van AI laten nu al tot 50% meer groei optekenen dan hun evenknieën1. Dat zal op lange termijn een brede waaier aan beleggingsmogelijkheden bieden.
AI is onvermijdelijk geworden als hulpmiddel voor emancipatie. We zullen moeten leren samenwerken en -leven met intelligente machines.
Disclaimer: De sectoren en waarden dienen als voorbeeld. Hun aanwezigheid in de beheerde portefeuilles noch hun prestaties zijn gegarandeerd. De in dit document geuite meningen komen overeen met de overtuigingen van de auteurs. LFDE kan hiervoor in geen geval aansprakelijk worden gesteld.
1 Accenture, juni 2022